Α' ΓΥΜΝΑΣΊΟΥ
Το μάθημα της Τεχνολογίας διδάσκεται μία (1) ώρα την εβδομάδα και δεν προβλέπεται η διδασκαλία συγκεκριμένης ύλης. Κύριος στόχος για τους μαθητές είναι να μάθουν «να κάνουν τεχνολογία». Ο κάθε μαθητής μαθαίνει και μελετά σε έκταση και βάθος, με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο και σύμφωνα με τα δικά του ενδιαφέροντα. Στη πρώτη τάξη του Γυμνασίου εφαρμόζεται η μέθοδος της Ατομικής Εργασίας.
Οι μαθητές καλούνται να προβληματιστούν με την αξιοποίηση πηγών πληροφόρησης για τις πολιτιστικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές επιδράσεις της τεχνολογίας, τις θετικές και αρνητικές επιδράσεις της τεχνολογίας στο περιβάλλον (τρόποι μεγιστοποίησης των θετικών και ελαχιστοποίησης των αρνητικών), και τον ρόλο της κοινωνίας στην ανάπτυξη. Ο μαθητής δηλαδή καλείται:
να διερευνήσει πηγές πληροφόρησης για συλλογή θεμάτων που να ανήκουν στην ενότητα μελέτης που διάλεξε η τάξη.
Να βοηθήσει τους συμμαθητές του στη συλλογή πληροφοριών.
Να προτείνει κριτήρια που θα πρέπει να ικανοποιούν τα θέματα μελέτης.
Να διαλέξει ένα θέμα για κατασκευή και μελέτη.
Με τη διαδικασία αυτή δηλαδή την επιλογή θέματος και τη δημιουργική εμπλοκή στην μελέτη και κατασκευή θεμάτων, η εκπαιδευτική διαδικασία απευθύνεται σε όλα τα επίπεδα ικανότητας των μαθητών. Ο κάθε μαθητής ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του κάνει τις ανάλογες επιλογές θέματος προς μελέτη, αξιοποιεί τις ανάλογες γνώσεις του από προηγούμενες εκπαιδευτικές εμπειρίες και τέλος αξιοποιεί ανάλογα τις εκπαιδευτικές διαδικασίες για ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων, που του προσφέρει η μέθοδος της ατομικής εργασίας.
Η κατασκευή των μαθητών θα συνοδεύεται και από γραπτή εργασία που θα την παρουσιάσουν στην τάξη. Η γραπτή εργασία ολοκληρώνεται σταδιακά. Η εξέλιξη της γραπτής εργασίας αντικατοπτρίζει την πορεία μελέτης του μαθητή. Σε διάφορα χρονικά διαστήματα οργανώνονται σεμινάρια στην τάξη και ο κάθε μαθητής παρουσιάζει την πρόοδο της εργασίας του στο θεωρητικό και κατασκευαστικό μέρος.
Οι μαθητές με την μέθοδο αυτή δεν απομνημονεύουν συγκεκριμένες τεχνολογικές γνώσεις , που πολύ σύντομα ίσως να είναι ξεπερασμένες.
Ο καθηγητής αναλαμβάνει ρόλο συμβουλευτικό στην επίλυση των διαφόρων προβλημάτων από τους μαθητές, με άλλα λόγια αναλαμβάνει το ρόλο του διαχειριστή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Μειονέκτημα για το σχολείο μας είναι η μη ύπαρξη εργαστηρίου , που δημιουργεί δυσκολίες στο μάθημα, αλλά με κάποιους τρόπους βρίσκουμε λύσεις. Για την επίτευξη των στόχων του μαθήματος απαιτείται πλούσια συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών κυρίως τεχνολογικού χαρακτήρα, με αποτέλεσμα η αξιοποίηση του σύγχρονου εργαλείου που είναι οι υπολογιστές και το παγκόσμιο δίκτυο internet να είναι απαραίτητη. Βέβαια και στο σχολικό περιβάλλον γίνεται προσπάθεια για να υποστηριχθεί ή όλη προσπάθεια των παιδιών. Επίσης τα υλικά κατασκευής για την δημιουργία της κατασκευής είναι μία δαπάνη που καλύπτεται από εσάς. Για να μειωθεί αυτό το επιπλέον κόστος προτρέπουμε τα παιδιά να χρησιμοποιούν «άχρηστα» υλικά ή παλαιά αντικείμενα και φυσικά ζητάμε την συνδρομή σας αλλά κυρίως την κατανόησή σας για την ιδιαιτερότητα αυτή.
Σχολικό βιβλίο - «τετράδιο μαθητή» - πηγές πληροφόρησης.
Αρκεί μία μικρή ανάγνωση του σχολικού βιβλίου για να επιβεβαιώσουμε ότι είναι ένα βοηθητικό «εργαλείο», με σκοπό να υποστηρίξει τις δραστηριότητες που αναλαμβάνει ο κάθε μαθητής.
Οι δραστηριότητες των μαθητών για να είναι συγκεντρωμένες και ταξινομημένες χρησιμοποιούμε στο μάθημα ένα μικρό ντοσιεδάκι με διαφανές εξώφυλλο μέσα στο οποίο τοποθετούμε περίπου 15 διαφάνειες με περιθώριο , που αντικαθιστά τα γνωστά τετράδια. Εκεί ο μαθητής τοποθετεί όλο το γραπτό υλικό που συγκεντρώνει για να προετοιμάσει και παρουσιάσει τις εργασίες του. Ένας τακτικός έλεγχος από την πλευρά σας, σε ορισμένες περιπτώσεις θα αποδειχθεί χρήσιμος. Άλλωστε αποτελεί και τον «καθρέπτη» των προσπαθειών του.